Nystart!

Ja, så det kan bli….

Jag har verkligen fallit dit IGEN! Ja, med detta jävla sockerberoende… Jag har betalat dyra pengar för att få en kostplan med menyer…tror du det har funkat? Nja inte så speciellt bra om jag säger så… Har de senaste 4 veckorna ätit mer socker (godis, kakor och frukt) än någonsin tidigare tror jag.. och så har jag mått så väldigt dåligt av detta, dels det jag äter men även min självkänsla har tagit stryk. Visserligen har det hänt mycket i mitt liv den senaste månaden (och några månader dessförinnan) men jag trodde (och ville) verkligen att denna kostplan skulle passa (vet att det även är självbehärskning som behövs).

Så därför har jag startat om med LCHF igen eftersom jag då jag åt det tidigare inte kände samma sockersug. Jag har idag varit sockerfri 3 dagar.. och det är som sagt nog rekord de senaste 4 veckorna.. Innan kunde jag hålla mig borta 10 veckor men just nu har det inte funkat.

Jag åt LCHF för flera år sen (åt i ca 3-4 år) men slutade eftersom jag tyckte maten blev äcklig och jag tyckte det smakade flott och var hemskt så nu tänkte jag köra igång igen men med andra recept och med ny kunskap och inställning. Jag har 19 st kokböcker så nått som jag tycker om borde jag nog hitta.

Jag har idag gjort en meny (alla recept kommer från Klara Desser och Anna Halléns kokböcker) för de kommande 10 dagarna som ser ut så här:

Torsdag:

Lunch: Rester från idag (grillad kyckling med halloumi och smaksatt creme fraiche)

Middag: Köttfärssås med zucchini

Fredag:

Lunch: Ugnspannkaka med rökt lax och sallad

Middag: Pizza med överbliven köttfärssås, champinjoner och paprika

Lördag:

Lunch: Är på möte och äter det som bjuds men tänker på kolhydraterna

Middag: Entrecote med örtsmör och sallad

Söndag:

Lunch: Kokt fisk och äggsås med sockerärtor

Middag: Biffar med blomkålsmos

Måndag:

Lunch: Rester med biff och blomkålsmos

Middag: Kesoplättar med ost och skinka (har möte)

Tisdag:

Lunch: Kokt ägg, tonfisk, majonnäs och sallad

Middag: Lax med broccolimos

Onsdag:

Lunch: Kycklinglever med kokt broccoli

Middag: Lax med sallad och avokado

Torsdag:

Lunch: Rester med kycklinglever

Middag: Ugnspannkaka med grädde och bär

Fredag:

Lunch: Rester med ugnspannkaka

Middag: Entrecote med örtsmör

Lördag:

Lunch: Rester med entrecote och örtsmör

Middag: Fiskgryta med zucchinipasta

Söndag:

Lunch: Soppa av något slag (ev tomatsoppa med räkor och kräftstjärtar) och till det en ostmuffins.

Middag: Pulled Pork med grönsaker

Måndag:

Lunch: Rester med pulled pork

Middag: Kålpudding

Till frukost äter jag oftast gräddblandad keso med nötter och bär, mandelgröt, kokt ägg med smör eller scrambled egg.

Håll tummarna att det funkar bättre denna gång och att både huvud och mage är med på tåget.

One thought on “Nystart!

  1. Åsa skriver:

    Hej Åsa! Socker sätter verkligen igång belöningssystemet i hjärnan. Inte lätt det där.. Själv tror jag dock på mental träning och älskar verkligen böckerna av Ester och Jerry Hicks! Har varit viktstabil i 3 år nu (58-60 kg till mina 165 cm.) och det har jag den mentala träningen att tacka väldigt mycket för! Var väldigt sockerberoende förut. Tror en kombination utav mental träning och det du skriver om skulle vara jättebra! Kram och lycka till! /Åsa

Kommentera

