Det brinner!

eld

Jag brukar inte vara rädd och jag brukar inte skriva negativa saker men just idag är jag rädd. Rädd för hur människor beter sig.

Igår kväll, strax före kl 23, vaknade jag av ett väldigt liv i mitt trapphus. En granne ringde på hos min närmaste granne och slog även med knytnävarna (tror jag) på dörren och efter några minuter hör jag att grannen säger:

”Hallå, det brinner på din balkong”.

Jag gick då till min balkong och kände en stark brandlukt.

Strax därefter hör jag grannens brandvarnare tjuta i härdigt och genom mitt titthål i dörren ser jag att trapphuset är rökfyllt eftersom dörren till den drabbades lägenhet är öppen.

Jag öppnar min lägenhetsdörr och frågar de två grannar som står där om jag kan göra något och om brandkåren är larmad?

En ena grannen säger då till mig att hon har pratat med brandkåren och jag ser att de själva har en liten brandsläckare.

Jag stänger min dörr och inväntar mer uppgifter.

Brandlukten har då även kommit in till min lägenhet och jag hör hur den drabbade grannen hostar så hon nästan kräks (men gå ner och röka i porten går bra).

Men det kommer ingen brandkår…..eller annan räddningstjänst.

Jag tycker det var väldigt obehagligt och jag hade svårt att komma ner i varv och somna igår kväll.

Jag anser att detta är ett stort tillbud i och med att det brinner på en balkong och att det blåser så mycket som det gör, trapphuset är även rökfyllt.

Så idag har jag varit i kontakt med BÅDE hyresvärden och räddningstjänsten, dels som medmänniska och granne men även som ordförande i den lokala hyresgästföreningen.

Det svaret jag fått från BÅDE hyresvärd och räddningstjänst är att 112 INTE ens larmades!

Hur tänker man då? (Eller inte alls).

Jag blir rädd av att ha en sådan granne och jag blir mörkrädd för respektlösheten för andra människor.

Först tänker jag egoistiskt (ja jag tänker på mitt eget liv först) men sen tänker jag på min roll som ordförande i den lokala hyresgästföreningen, om jag ska kunna stå på ett informationsmöte och säga till medlemmar eller blivande medlemmar att ”vi bor i ett tryggt område där grannar tar sitt ansvar, där vi hjälper varandra och där alla kan känna trygghet” så vill jag också kunna stå för det och MENA det. Visserligen kan man få blackout och hjärnsläpp men det var två vuxna som jag pratade med i trapphuset och jag tror inte att båda fick hjärnsläpp samtidigt.

Nu är brandkåren på plats och kollar upp detta och de har lovat att återkoppla till mig samt att hyresvärden ska ta detta vidare för som de skrev ”det är inte ok att inte larma 112”.

Vart är vi på väg i samhället!

Var rädda om er och tänk efter fler än en gång om det behövs!

Kramar

//Åsa

Kommentera

